Odpověď panu Havlíkovi
Josef Šťastný
Vážený pane Havlíku.
Mýlíte se. Na zlu není nikdy nic dobrého. Co může být dobré, je náš přístup k němu. Váš dopis mně připomněl, že opravdu žijeme ve světě, který je od Boha pokleslý, ve kterém bují různá zla, například nenávist, ke které se tak hrdě hlásíte.
Toto setkání se se zlem, jaké Váš dopis vyzařuje, může být velmi motivující v naší snaze rozpustit nevědomost a naše vlastní pouta k tomuto světu, abychom se vícekrát s tímto zlem nemuseli již setkávat.
Z Vašeho dopisu je zřejmé, že vůbec nevíte, co to je duchovní stezka, kterou nazýváte „usmrcující mystikou“. Účelem duchovní stezky není materiální ani duševní emancipace, ale rozpuštění pout, které nás váží k naší omezené totožnosti – egu a následné vysvobození se z nutnosti opětovného zrozování se zde. Když si jako jediné blaho dokážete představit materiální nebo duševní emancipaci, je jasné, proč pana Vacka tolik nenávidíte. Protože on ukazuje cestu k Duchu, který obě tyto hodnoty naprosto překračuje.
Co se týče údajné nenávisti pana Vacka k „našim nejbližším sousedům“, kterými patrně myslíte Němce, musím Vás na základě své vlastní zkušenosti ubezpečit, že postoj pana Vacka k Němcům je naprosto věcný. To podstatné, o co mu jde, je, aby se nepřekrucovaly dějiny, aby viník nebyl zaměňován za oběť a aby byla zřetelně rozlišována příčina a následek. Němci rozpoutali zločinnou útočnou válku a vypadá to – soudě např. podle dokumentů, které byly natočeny v současnosti, že jediné, čeho litují je, že ji nevyhráli, což by způsobilo ještě větší utrpení, než to, které během válečných let stačili způsobit. I tak je jejich vina obrovská a jejich postoje, ve kterých tuto vinu neuznávají, si zaslouží oprávněnou kritiku. Tu si zasluhují i postoje těch, kteří místo toho, aby viděli příčinu (německou okupaci a rozpoutanou válku), vidí pouze údajnou vinu těch, kteří se jí bránili a snažili se s ní vyrovnat.
Podobně tomu je s katolickou církví, kterou pan Vacek často kritizuje. Opět to není z nenávisti, ale prostě z postoje, který nahlíží věci takové, jaké opravdu jsou. Všechny církevní nešvary jako je pedofilie, pocit vyvolenosti, nekalé finanční a mocenské machinace jsou opravdu kritizování hodné, protože dosti značným způsobem velmi negativně ovlivňují velký počet lidí.
Vinit pana Vacka za neshody ve společenství je rovněž naprosto zcestné. Každý je sám zodpovědný za svůj osud. Vinu na neshodách vždy nese ten, kdo je způsobuje. Společenství také netvoří pouze pan Vacek, ale všichni, kdo se na něm podílejí. Proto nelze z jeho osudu vinit pouze jednoho člověka.
Sám se ke své nenávisti naprosto nepokrytě přiznáváte. Tuto svou vlastní nenávist projektujete do textů pana Vacka. Mohu Vás z vlastní zkušenosti ubezpečit, že „tváře božstev“, které se vynořují z naší mysli v bardu na základě pocitu nenávisti, nejsou nic příjemného.
S pozdravem
J. Šťastný
V Praze 17.1.2014