Jdi na obsah Jdi na menu
 


Královská jóga

28. 2. 1997

kralovska jogaAutor vysvětluje podstatu jógy, její zákonitosti a cíle, které jsou duchovní a nikoliv pouhé tělesné a duševní zdraví. Vychází z původního pojetí hatha jógy jako přípravy na rádža jógu. Podává praktický návod k praxi, která směřuje k poznání sebe, našeho pravého Já, a následně k vysvobození z opakovaných zrodů. Uváděná praxe spočívá ve cvičení vnitřní pránájámy a v soustředění na pozorovatele, které vede k osvícení. Tato meditace se cvičí i na veřejných meditacích a seminářích pod vedením autora. „Královská jóga" je základní knihou o praxi přímé stezky, která je cestou od začátku až do konce.

Kniha shrnuje hlavní a podstatná pravidla duchovního života, jehož základem je neustálé soustředění na Boha ve formě, jaká je hledajícímu nejbližší. Dílo obsahuje zhuštěně vše, co je důležité vědět o vnitřním, duchovním životě: o zevních prostředcích, jako je půst či poloha těla při soustředění až po popis jednotlivých meditačních technik včetně zkoumání sama sebe neboli átmavičáry. Pro ty, kteří vidí ve vnitřním životě svůj ideál, bude autorova práce dobrým denním průvodcem v problémech, se kterými se ve své praxi setkávají.

 

Ukázka z knihy


Předmluva

Královská jóga nabízí těm, kteří upřímě hledají, dvě stezky, sádhany, které jsou-li pravidelně denně prováděny, vedou spolehlivě ke zřejmým duchovním výsledkům.

Prvou je stezka hatha jógy, která není, jak se nesprávně chápe, prostředkem k dosažení dokonalého zdraví, ale duchovní disciplínou, jejímž cílem je dosažení duchovního Světla, o kterém například tak často mluví Ježíš a které známe i z mnohých vyobrazení světců. Stezka hatha jógy, jak je zde podána, se vrací k jejímu původnímu chápání v Indii. Jejím těžištěm proto nejsou ásany a násilné zastavování dechu, ale vnitřní pránájáma, kterou se přímo působí na životní sílu v nás. Hledající proto není nucen, pokud toho není schopen, zvládat obtížné ásany. Jejich působení včetně zevní pránájámy je nahrazeno mnohem účinnější pránájámou vnitřní, jejíž provádění je velmi snadné a nevyžaduje úplné zastavení mysli. Vláda nad myslí a její utišení se však dostavují přirozeně jako jeden z výsledků této praxe. Tato stezka je proto velmi vhodná pro ty, kteří mají potíže s myslí, které jim nedovolují věnovat se úspěšně praxi meditace.

Uvedená praxe hatha jógy vede k oživení našeho jemného těla a umožňuje rozvinutí jeho vnitřního života, který je nezávislý na zevním těle a světě. Principy vnitřní pránájámy jsou onou zdánlivě tajemnou praxí kundaliní jógy. Hadí síla, kundaliní, není ničím jiným než zušlechtěnou, produchovněnou životní silou, která stoupá do svých vyšších center, čaker, aby se nakonec nad hlavou měnila v duchovní Světlo.

Druhou stezkou je rádža jóga, která spočívá v meditační praxi a současné kázni mysli a zejména pak v rozpouštění překážek v mysli, které nám brání v poznání. Původním cílem rádža jógy je dosažení poznání átman, které je vědomým prncipem v nás, pomocí utišení mysli a zastavením jejich proměn. Zde navržená stezka rádža jógy pracuje s utišením mysli za současného obrácení naší pozornosti na átman, naše vědomí v aspektu vědomého pozorovatele světa, těla i mysli. Právě toto spojení utišené mysli a přímé obracení pozornosti na átman, vědomí pozorvatele v nás, nesmírně urychluje duchovní vývoj a dosažení poznání. Prvým a nesmírně cenným výsledkem této meditace je přímá zkušenost, prožitek, že nejsme ničím, co můžeme pozorovat, ale tím, co v nás vše pozoruje. Jinými slovy odstraňuje klam, že jsme tělem či myslí, který je základní příčinou, proč nezakoušíme átman, sami sebe.

Obě stezky jsou vysoce účinné a ověřené staletími své praxe. Kdo je opravdově a pravidelně provádí, nemůže neuspět. Úspěch závisí pouze na naší píli a opravdovosti. Ve spojení těchto obou stezek v jedinou praxi, jejímiž sloupy jsou vnitřní pránájáma a spočívání v pozorovateli, se pak hledajícímu nabízí dokonalá jóga, dokonalá v tom smyslu, že rozvíjí současně a společně jak tvořivý tak statický aspekt Skutečnosti v nás, átman, vědomí a jeho sílu, šakti.

Všechny uvedené sádhany jsou jasně a srozumitelně popsány včetně své metodiky a jejich praxe je v moci i ve schopnostech každého člověka. Záleží jen a jen na naší ochotě se na jejich stezku vydat.

Zdůrazněme, že jóga není náboženstvím ani vírou ve smyslu jejich převládajícího chápání na západě, ale praktickou metodou, která rozvíjí náš vnitřní duchovní život. Naznačenou duchovní praxi mohou proto použít všichni ti, kteří touží po přímém poznání Boha či Pravdy, což je totéž, bez rozdílu zda jsou křesťany, muslimy, buddhisty nebo jiného vyznání. Všechny skutečné stezky k Bohu vedou naším nitrem, naší očistou a soustředěním na Boha a o nic jiného se v józe nejedná.

 

Z obsahu


  • Úvod do jógy
  • Hatha jóga
  • Rádža jóga
  • Guru jóga
  • Úplná jóga
  • Pránické léčení a odstraňování únavy

 


e-shop