Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nauka - praxe

Příspěvky

Bůh v nás a my v Bohu

16. 4. 2018

Jiří Vacek

Bůh je všude a ve všem. Ve stvoření není místo, kde by nebyl, protože vše stvořené se nachází v něm a víc: je jeho činností. Proto se nachází i v nás. Jako vědomí Já jsem proniká a vyplňuje celý prostor našeho těla a současně celý prostor stvoření. I když je v našem těle, není na ně omezen a také není rozdělen. Vědomí Já jsem nás, prostor našeho těla překračuje a jako je přítomné v našem těle, je přítomné v celém stvoření, v předmětech i bytostech.

 

Velikonoce 2018

9. 4. 2018

Jiří Vacek

... Popsaný stav se týká života s poznáním Já ještě za života ve světě. Neříkám, že je stavem nejvyšším. Na druhé straně představovat si existenci mudrců jako úplné, to jest kévala nirvikalpa samádhi, není správné. Je to navíc i negací projevu, který je nedílnou součástí Nejvyšší Skutečnosti. Stav života ve světě s poznáním Já je spíše trvalé savikalpa samádhi, které slučuje jak prožívání neprojevu tak projevu, aniž by jedno rušilo druhé. Není proto třeba hledat nepřirozené vysvětlení něčeho, co je plně přirozené...

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 4/2017)

31. 3. 2018

Mountain Path, Sádhu Óm

23. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om2.jpg... Abychom se naučili tomu, čemu nás ticho neustále učí, musíme obrátit veškerou naši pozornost do nitra a k tomu je nezbytná hluboká láska a touha směřující k našemu cíli, která převáží nad vším ostatním. Bez lásky (bhakti) není možné následovat stezku sebepoznání (džňána), jež je praxí věnování pozornosti pouze nám samým, a bez usilovného a vytrvalého věnování pozornosti sobě samým se není možné naučit tomu, čemu nás ticho neustále učí v našem srdci, což jest, abychom pouze byli. Stezka lásky (priya či ánanda) proto přechází v obracení pozornosti na naše Já, což je stezkou vědomí (čit), a věnování pozornosti našemu Já pak přechází v pouhé tiché bytí, což je stezkou bytí (sat)...

 

Poznání Boha

24. 3. 2018

Jiří Vacek

Základ Boha i člověka je společný. Je jím sebe si vědomá existence, vědomí Já jsem. Uvědoměním si tohoto základu, vědomí Já jsem, člověk nejen poznává sama sebe, své pravé Já, svou podstatu, ale podílí se i na božím základu, vědomí Já jsem, s nímž je soupodstatný. Soustředěním až do ztotožnění svého vědomí na neomezené vědomí Já jsem, člověk poznává nejvyšší Pravdu, jíž je nestvořené a neomezené vědomí Já jsem. Nestává se Bohem, ale poznává boží podstatu a žije jí a v ní.

 

Přínos studia nauky pro praxi

11. 3. 2018

Jiří Vacek

... Z duchovní literatury je pro mne nejcennější ta, která je ryze praktická, což znamená, že obsahuje jasné návody „jak na to“. To platí zejména tam, kde rady a poučení, které dostáváme, jsou úspěšně ověřené praxí mnoha hledajících. Čtením duchovní literatury, které má být jejím studiem, to jest domýšlením a přemýšlením, nedostáváme pouze praktické rady pro naši praxi, ale současně přijímáme i duchovní energii a sílu pro jejich provádění v našem životě. To je zejména pro méně pokročilé, kteří nemají vedení někým pokročilejším, velmi důležité. Je velkou pomocí a přínosem...

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 3/2017)

4. 3. 2018

Mountain Path, Sádhu Óm

22. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om.jpg... Proto, i když začneme provádět pradakšinu kolem Arunačály z jakéhokoli důvodu jiného, než je naprosté vyhlazení našeho ega, Arunačála pozvolna očistí naši mysl a tím nám dá schopnost porozumět, že vymýcení našeho ega je jediným cílem, který je smysluplný. Arunačála nikdy neopustí jakéhokoli z jejích uctívatelů, především ty, kteří pradakšinu provádí, protože nakonec obrácením naší pozornosti do nitra přiměje každého z nás spatřit to, co je třeba...

 

Kdo jsem, co jest mé Já a odkud jsem, z čeho toto vědomí povstává

3. 3. 2018

Jiří Vacek

Ten, kdo jest, se ptá, kdo jest a proto si uvědomuje, že je nehmotné, nestvořené vědomí Já jsem. Kdo se v tomto poznání Sebe dostatečně upevní, táže se, odkud nebo z čeho jeho pravé Já, vědomí Já jsem pochází. Jen vědomí může být opět zdrojem vědomí. Stejné pochází ze stejného. Osobní vědomí jedince, které si uvědomuje a jímž žije, to jest uvědomuje se, pochází z vědomí neosobního, absolutního. Je jen jedno vědomí, ale je rozlišené z pohledu svých účinků. Vědomí jedinců je tímto rozlišeným absolutním vědomím, které dává vědomý život lidským i jiným bytostem. Nestačí proto si uvědomit pomocí dotazování „kdo jsem?“ své osobní Já, ale je nezbytné pomocí otázky „odkud mé Já pochází?“, si uvědomit vědomí absolutní, jehož částí všechna osobní vědomí jsou.

 

Jen víra s důvěrou je účinná

28. 2. 2018

Jiří Vacek

... Naším posláním je žít v božské blaženosti, žít pro Boha a v Bohu a nikoliv trpět a umírat pro Boha. Trpíme pro naši nevědomost a nedostatek Boha v nás. Bůh nám nesesílá utrpení a trpět není jeho vůlí, ale jejím opakem. Naším vzorem není trpící věřící nebo dokonce mučedník, ale život v blažené boží lásce. Není záslužné pro Boha umírat, ale žít.

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 2/2017)

17. 2. 2018

Mountain Path, Sádhu Óm

21. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om7.jpg... Lidé, jejichž pozornost směřuje zpravidla zevně, mají sklon přikládat přílišnou důležitost zevnímu spojení, jelikož nejsou schopni nahlédnout, co se děje v jejich nitru. Ta nejdůležitější práce, kterou mistr vykonává, nespočívá v jakýchkoliv zevních tvarech, činnostech či událostech, nýbrž pouze hluboko v srdci každého z nás. Tím, že mistr září jako ryzí vědomí Já v našem nitru, nás utváří a připravuje, abychom získali co největší užitek ze zevního spojení s ním, ať již se jedná o pobývání v jeho tělesné přítomnosti, jež je nám v podobě Arunačály neustále dostupná, či o spojení s jeho učením...

 

Átmavičára

5. 2. 2018

Jiří Vacek

Átmavičára je nepřetržitým dotazováním se: kdo si uvědomuje, že si uvědomuje sebe i svět? Je třeba dosáhnout co nejvyššího soustředění na skutečnost vlastní existence: Já jsem a vím, že jsem a jsem to Já, kdo jsem si toho všeho vědom a hlavně své existence. Nestačí pouhé uvědomění Já jsem, ale je nezbytné, aby stále rostlo a sílilo. Tak jako se ve stavu nevědomosti samovolně ztotožňujeme s tělem, musíme se po dosažení poznání Sebe zcela samovolně a bez přestávek ztotožňovat s vědomím Já jsem.

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 1/2017)

22. 1. 2018

Mountain Path, Sádhu Óm

20. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om6.jpg... Když jsem se rozhodoval odejít ze svého zaměstnání, poznala Janaki Mata mé úmysly a zeptala se proto Bhagavana, zda bych tak měl opravdu učinit. Bhagavan jako obvykle odvětil, že zevního zříkání není zapotřebí. Musel jsem tedy čekat více než rok. Když jsem se však nakonec rozhodl a napsal svou výpověď, vložil jsem ji do obálky se známkou a nezalepenou ji podal Bhagavanovi. Přečetl si ji, vložil ji zpět do obálky a vrátil mi ji bez jakéhokoli komentáře. Z toho jsem se naučil, že bychom se o svých úmyslech neměli zmiňovat ani před svými přáteli, ale že bychom je měli jednoduše uskutečnit. Konáme-li s důvěrou, že celý tento život je jen snem a že to, co je podstatné, je pouze dosažení sebepoznání, milost se již postará o vše ostatní. Dokud však nedosáhneme dostatečné vyspělosti, abychom měli takovouto důvěru, pracovat, abychom si vydělali na své živobytí, se bude jevit jako nezbytné...

 

Spása

16. 1. 2018

Jiří Vacek

Samovolné sdělení psané v blaženém vědomí Já jsem.

Ze spásy nemůže být nic vyloučeno, zavrženo. Neúplná spása neexistuje. Spása se děje Bohem a v Bohu. Je plným návratem všeho do Boha. Nejen nás, ale všeho stvořeného. Jak říkal můj prvý učitel v těle, pan Emanuel Šimandl: „I hmota chce být spasena“. Proto musíme Boha nejprve poznat, uvědomit si jej v jeho celé velikosti v projevu i neprojevu, v nás i mimo nás. Poznání Boha se děje jeho uvědomováním jako vědomí Já jsem ve všem a všude a stále.

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 4/2016)

14. 1. 2018

Mountain Path, Sádhu Óm

19. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om5.jpg... Podobně ani my nedosahujeme pomocí satsangu ničeho, co bychom již neměli. Jen nám je odhalena naše pravá podstata. Právě tak, jako se přirozený magnetismus jehly projeví po opakovaném spojení s magnetem, opakovaným prováděním pradakšiny kolem Arunačály či pravidelným stykem s džňánim – ať již pobýváním v jeho fyzické přítomnosti či ještě lépe pomocí studia, rozjímání a provádění jeho učení – je nám umožněno poznat, že naší pravou podstatou je bytí (sat)...

 

Modlitba sv. Františka z Assisi

7. 1. 2018

Přátelé Jiřího Vacka

Pane,

Udělej ze mne nástroj svého pokoje, abych přinášel lásku, kde je nenávist, odpuštění, kde je urážka, jednotu, kde je nesvornost, víru, kde je pochybnost, pravdu, kde je blud, naději, kde je zoufalství, radost, kde je smutek, světlo, kde vládne tma.

Pomoz mi, abych netoužil po útěše, ale těšil, po porozumění, ale rozuměl, po lásce, ale miloval.

Vždyť kdo dává, ten dostane, kdo odpouští, tomu se odpustí, kdo umírá, vstane k životu.

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 3/2016)

6. 1. 2018

Mountain Path, Sádhu Óm

18. díl, viz přehled všech dílů

... Mnoho lidí věří, že svůj pokrok v duchovní praxsadhu_om4.jpgi (sádhana) mohou měřit podle toho, jak dlouho jsou schopni setrvávat ve stavu bez myšlenek. Setrvávat po nějaký čas ve stavu bez myšlenek však není pravým cílem duchovní praxe. Jejím cílem je výhradně dosažení poznání, což je stav jasného vědomí sama sebe. Jaký smysl má setrvávat pět hodin ve stavu bez myšlenek, vrátí-li se člověku všechny jeho touhy, zlost a další takovéto nedostatky během následující hodiny? Člověk může přebývat ve stavu, ve kterém si není vědom svého těla i po tři sta let. Pokud však nezná sama sebe, jaký prospěch z toho může mít? Věnujeme-li se tudíž duchovní praxi, mělo by být naším cílem nikoli setrvávat ve stavu bez myšlenek co nejdéle, nýbrž pouze dosažení poznání sama sebe...

 

Oceán podobný řece

31. 12. 2017

Jiří Vacek

Ramana Maháriši, když mluví o stavu sjednocování se s absolutním vědomím Já jsem, nazývá jej „ocean like river“ neboli „oceán podobný řece“. Řeka, osobní vědomí Já jsem se vlévá do neomezeného oceánu absolutního vědomí Já jsem, sjednocuje se s ním a skrze toto sjednocení se stává oceánem, jeho částí.

 

Čtvrtek, 26.10.2017 (ukázka z připravované knihy Cesta k nesmrtelnosti)

13. 12. 2017

Jiří Vacek

... Pokud směřujeme k Bohu, velké přání musí směřovat k jeho dosažení. I dobrá přání, pokud nesměřují přímo k Bohu, nám mohou v jeho objevení bránit. Dobré úmysly směřující do nebožského světa nás v něm mohou uvěznit a vést ke zrodům ve světě, kde nevládne Bůh. Proto je vhodné se k Bohu stále obracet o pomoc, ale spíše obecně než v určitých záležitostech a ponechávat na vůli boží, jak a jakým způsobem nám pomůže...

 

Pokračování meditace po uvědomění Já jsem

5. 12. 2017

Jiří Vacek

... Je zcela nesprávné při jakékoliv meditaci nebo činnosti ztrácet vědomí Já jsem a jeho rozlišení od čehokoliv stvořeného. Například nevědomé pohlcení v provádění vnitřní pránájámy nebo v práně je zcela nežádoucí. Nejen duchovně neprospívá, ale posiluje naši nevědomost o Sobě...

... Stále směřujeme ke stavu, ve kterém vědomí Já jsem v sobě vše stvořené včetně naší osobnosti v sobě současně jak obsahuje, tak proniká...

 

Kudy vede cesta k Bohu a kudy nikoliv

2. 12. 2017

Jiří Vacek

Cesta k Bohu nevede světem a zevními činnostmi, ale přesně opačně. Opuštěním světa a obratem do našeho nitra, kde v nás sídlí Bůh. Tam je nám nejblíže. Teprve když jej v sobě nalezneme a začneme s ním doslova chodit jako starozákonní Henoch, můžeme se do světa vrátit, aniž bychom však Boha v sobě opustili. Opačný postup, ve kterém pěstujeme zevní náboženství, aniž bychom v sobě nalezli Boha, nejen neúčinkuje, ale je naopak zdrojem nesčetných zel a utrpení. Nelze žít nábožensky bez základu každého náboženství, jímž je vždy Bůh sám, jeho přímá zkušenost v našem nitru. Pouhá vize nestačí.

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 2/2016)

29. 11. 2017

Mountain Path, Sádhu Óm

17. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om3.jpg... Modlitba není něčím bezvýznamným a nepřináší jen dočasný užitek. Naše modlitba směřuje k našemu pravému Já. Je projevem touhy po nás samých a zcela jistě tak přinese své ovoce. Konce konců, toto vše – svět, náš život – je jen výsledkem našich minulých tužeb a přání. Někteří lidé klesají na mysli, když se modlí za splnění určitých věcí a zjišťují, že takovéto modlitby bývají zřídkakdy vyslyšeny. Nakonec však budou všechny naše modlitby vyslyšeny lépe, než si vůbec dokážeme představit, neboť poznáme-li, kdo ve skutečnosti jsme, všechna naše přání budou naplněna...

... Dokud si nejsme vědomi naší pravé podstaty, nevíme, co je pro nás opravdu dobré. Je proto lépe, než se modlit za cokoli, o čem si myslíme, že je pro nás dobré, modlit se pouze za to, co pro nás chce Bůh. Jedině Bůh ví, co je pro nás skutečně nejlepší...

 

Základní příčina pádu

23. 11. 2017

Jiří Vacek

... Základní příčinou našeho pádu je nevědomé ztotožnění vědomí Já jsem s ne-já, s tím co nejsme a život pod vládou této nevědomosti. Je ztotožněním vědomí Já jsem se stvořením, které si uvědomuje neboli pozoruje. Základem vysvobození je odstranění této nevědomosti poznáním Já jsem vědomí Já jsem. Nejsem nic stvořeného, co si uvědomuji, ale vědomí, které si toto vše uvědomuje a hlavně sama Sebe. Nejsem nic ze světa, nejsem tělem, nejsem myslí a jejími výtvory, ale jsem ryzí vědomí Já jsem. Trvalé a vědomé spočívání až do plného ztotožnění s vědomím Já jsem, rozpouští totožnost s tím, co nejsem. Nalezení toho, co v Pravdě jsem, vědomí Já jsem, je proto základním předpokladem našeho rozlišení se od toho, co nejsem...

 

O zlu pýchy

12. 11. 2017

Jiří Vacek

... Pýcha je jeden z mnoha hříchů, který nelze odpustit, ale musíme jej – sebe – napravit.

Pýcha nepředchází pád, ale již hlubokým pádem je.

Čím víc jsme ve své pýše větší, tím je nám Bůh vzdálenější.

V pyšné duši není pro Boha místo, protože je zabírá sama pýcha. Proto tam, kde je pýcha, není Bůh...

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 1/2016)

10. 11. 2017

Mountain Path, Sádhu Óm

16. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om2.jpg... Přemýšlejte pečlivě nad skutečností, že sebepoznání je základem všeho dalšího poznání, a že to nejdůležitější je získat pravé poznání toho, kdo jste vy sami. Čím více budete nad těmito slovy rozjímat, tím více budete poznávání sebe sama milovat. Rozvíjíte-li takovouto lásku, zcela jistě dosáhnete sebepoznání. Láska a poznání jsou neoddělitelné. Ve skutečnosti jsou jednou a toutéž věcí...

 

Nikdo nemůže nemyslet a proto je řízení naší mysli nezbytností

30. 10. 2017

Jiří Vacek

Pokud se nacházíme v našem světě, nemůžeme nemyslet, což zahrnuje i naše city, přání, víru – nevíru a další výtvory mysli. Jelikož myslet znamená vždy používat tvořivou moc mysli, myšlení je vždy i tvoření ve smyslu ovlivňování a vytváření našeho osudu a také vytváření příčin, jejichž následky se vždy zákonitě projevují. Jelikož však většina z nás není poučena o moci naší mysli a zákonitostech, které jí vládnou, myslí chaoticky a také nesprávně a tím si připravuje nepříznivý osud a mnoho zbytečného utrpení. Největším omylem je přesvědčení, že mysl nemá žádnou moc, že myšlení nevytváří zákonité příčiny a proto si v mysli můžeme vše dovolit bez následků včetně činů, které jsou zevně považovány za trestné nebo neetické.

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 4/2015)

15. 10. 2017

Mountain Path, Sádhu Óm

15. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om.jpg... Neměli bychom se nechat znepokojovat těmi stoupenci, kteří s Bhagavanem pobývali po mnoho let, a přesto neporozuměli jeho učení, ani těmi, u kterých se zdá, že se duchovně nevyvíjeli. Pokud se nyní někdo duchovně nevyvíjí, ve skutečnosti ani nikdy stezku nenastoupil. Všichni, kteří přicházejí k Bhagavanovi, obvykle říkají: „Přišel jsem si jen pro vysvobození (mókša)“. Kolik z nich je však opravdu ochotných vzdát se své individuality (svého ega, pozn. překl.)? I kdyby na duchovním bitevním poli padlo kolem nás na tisíce vojáků, neměli bychom se tím trápit, ale se vztyčenou hlavou pokračovat vpřed. Takováto odvaha a víra jsou nezbytné. Následujeme-li upřímně stezku vyučovanou Bhagavanem, nebudeme nikdy opuštěni...

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 3/2015)

28. 9. 2017

Mountain Path, Sádhu Óm

14. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om7.jpg... Zanikne-li myslící, zanikají též jeho myšlenky a naopak. Myšlenky vyživují a udržují myslícího. Takže myslící (první osoba, myšlenka nazývaná „já“) nikdy nezanikne, věnuje-li myšlenkám (druhým a třetím osobám) pozornost. Zaměří-li však myslící svou pozornost na sebe sama, ostatní myšlenky tak nebudou uvědomovány a přestanou proto i existovat. Spolu s nimi zanikne též myslící, poněvadž v nepřítomnosti myšlenek ztrácí myslící svou povahu myslícího a zůstává tak pouze jako „Já jsem“, jež není ani myslitelem ani myšlenkou...

 

Podstata každého tvoření

25. 9. 2017

Jiří Vacek

Každé tvoření, ať se děje myslí, slovem nebo zevním skutkem je vždy práce s nestvořenou energií, jejíž síle dáváme určitý tvar a zaměření. Tvoření se vždy děje na základě vědomí s přivrácením jeho pozornosti, které vede sílu a její energii tam, kam ji posíláme svým přáním nebo vůlí. Aby naše přání a potřeby se naplňovaly, musíme je směřovat k vědomí Já jsem, aby je svou mocí naplňovalo a uskutečňovalo. Zaměření našich modliteb na vědomí Já jsem je prvotní příčinou, která přináší vyslyšení našich přání a potřeb. Vše ostatní je až druhotné.

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 2/2015)

23. 9. 2017

Mountain Path, Sádhu Óm

13. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om6.jpgLidé si stěžují, že je praxe sebedotazování obtížná. O odevzdání se Já či uctívání mistra (guru-púdža) by však řekli totéž, kdyby znali skutečný význam těchto výrazů. Přišli jsme snad na tuto stezku, abychom dosáhli něčeho snadného? Úsilí, jež lidé vynakládají k dosažení světských cílů, není ničím v porovnání s úsilím, jež musí žák vynaložit, aby dosáhl sebepoznání. Celý náš život jako žáka je válkou, bojem popsaném v eposu Mahábhárata, neboť musíme být neustále ostražití a mít se bděle na pozoru, aby naše ego nevyvstávalo.

 

Co rozhoduje

19. 9. 2017

Jiří Vacek

Ono nakonec nezáleží na slovech modlitby, se kterými se na Boha obracíme, ale na našem soustředění na něho a na důvěře, lásce a touze, s jakou tak činíme. Bůh ví lépe a také dříve než my sami, co potřebujeme, ale může nám pomoci pouze skrze naše obracení se na něho a naše spoléhání na něho.

 

Sádhu Óm: Prvořadá důležitost pozornosti věnované svému Já (Mountain Path 1/2015)

15. 9. 2017

Mountain Path, Sádhu Óm

12. díl, viz přehled všech dílů

sadhu_om5.jpg... Věnování pozornosti Já není meditací v běžném slova smyslu, jelikož není duševní činností. Může se zdát, že snaha o zaměření pozornosti na Já je činností, ve skutečnosti se však jednoduše jedná o úsilí vedoucí k utišení mysli. Věnujeme-li pozornost čemukoli jinému než Já, mysl vyvstává a nabývá na činnosti, snažíme-li se však věnovat pozornost pouze Já, mysl se utiší a její činnost ustává. Vždy známe „Já jsem“ (ve smyslu, že víme, uvědomujeme si, že jsme, že existujeme a že jsme to my a nikdo jiný, pozn. překl.), takže jsme si jej neustále vědomi, a proto mu i věnujeme svou pozornost. Jeho uvědomění je však obvykle smíšeno s vědomím dalších věcí. Bhagavan nás proto nabádá, abychom se snažili věnovat pozornost pouze Já, poněvadž toto je jediným prostředkem, jak utišit mysl...

 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25

následující »