Jdi na obsah Jdi na menu
 


Samsára a nirvána

5. 10. 2006

Jiří Vacek

Vše, co existuje, dluží za svou existenci nejvyššímu a jedinému Bytí.

Vše, co je vědomé, má své vědomí od nejvyššího, jediného vědomí.

Vše je jediné Vědomí a bytí.

Samsára se stává nirvánou, svět Bohem, když si jej uvědomíme jako vědomí a jeho moc.

Bůh, nejvyšší Skutečnost, je vědomí a jeho moc, a to v projevu i v neprojevu.

Vše co existuje, je jen Bůh, on jako vědomí a on jako moc.

Jen ten, kdo si uvědomuje tělo a jeho svět jako výtvor vědomí a jeho moci, se dívá na svět jako na Boha.

V projevu je čit a sat, vědomí a bytí rozlišené na pozorovatele a pozorované. Vlivem nevědomosti o sobě, ego neví, že je pozorujícím vědomím a zakouší pouze pozorované předměty. Tak se svět pro ně stává jedinou skutečností, protože sobě, pozorujícímu vědomí, nevěnuje pozornost.

Svět je skutečnost, byť i podmíněná a dočasná. Nejen  v daném čase a prostoru existuje pro svého pozorovatele, ale má i svou moc. Je spojením bytí a jeho moci za účasti vědomí, ve kterém se nachází.

Čím víc věříme, že svět, ve kterém žijeme je jedinou skutečností, tím větší moc nad námi má.

Je jen jedna cesta. Můžeme jí kráčet dvěma směry: k Bohu nebo pryč od něho. Buď provádíme átmavičáru nebo lokavičáru. Jiná možnost neexistuje.