Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ovládání mysli

23. 10. 2025

Jiří Vacek

Mysl je opravdu tvořivá moc. Myslet, cítit, představovat si vždy znamená vytvářet tvořivé síly, které se snaží uskutečnit to, co jsme do nich vložili a to úměrně velikosti a trvání jejich vytváření.

Slabé, jednotlivé a krátkodobé myšlenky mají malou moc. Jelikož je vytváříme neustále, spojují se v mocný proud síly. Ten podle převládajícího zaměření nás unáší buď do života bez Boha, který je pln nesvobody a utrpení nebo do trvalé blaženosti a štěstí života s Bohem.

Pokud po něčem opravdu silně a s láskou toužíme, nakonec se nám to – ne ihned, ale po určité době splní. Velká přání, která jsou v tomto vtělení neuskutečnitelná, se plní až v dalších životech.

Jinými slovy: taková přání jsou velmi spolehlivou příčinou našich nových zrodů v nebožském světě a zákonitě nám přinášejí nakonec utrpení a nesvobodu. Pokud v době před svým uskutečněním již po jejich naplnění netoužíme, stejně se zákonitě splňují, protože tvořivá energie, kterou naše mysl vytváří, se neztrácí, ale trvá a působí dál. Pak nám naplnění minulých přání je často až na obtíž nebo, pokud jsou neduchovní, překáží na stezce.

Mysl je mocná síla, ale není všemocná. Je podrobena zákonu příčiny a následku a proto myšlení ve zlu a nenávisti přináší jen opět další zlo a nenávist a to i tehdy, když dočasně zvítězí.

Mysl jako naše tvořivá moc ve spojení s vědomím, jeho oživující mocí, vytváří náš osud. To je další nesmírně důležitá vlastnost mysli: k tomu, čím se zabývá, přitahuje pozornost vědomí a s tím i jeho oživující moc.

Všechno, co bylo řečeno o tvořivé moci mysli a o jejím ovládání pozornosti vědomí, jsou pádné důvody, proč je nezbytné řízení naší mysli tak, aby vytvářela svou činností příčiny, které nám připravují šťastný osud a vracejí nás zpět k Bohu, od kterého jsme se odpoutali.

Ve světle pravdy, že náš život v projevu je ve svém základě ovládáním dvěma druhy sil, silami dostředivými a odstředivými, je zřejmé, že se, pokud chceme na stezce uspět, musíme zaměřit na vytváření dostředivých, osvobozujících sil a nejen nevytvářet síly odstředivé, ale rozpouštět i ty, které v každém z nás, kteří žijeme v nebožském světě, právě existují a působí. Kdybychom nebyli pod jejich vládou, tak bychom zde nežili.

Abychom mohli správně myslet, musíme trvale nad myslí bdít a rozlišovat vše, co se v ní objevuje v souladu s naukou. Abychom mohli rozlišovat, musíme znát důkladně nauku, podle čeho rozlišovat. Abychom mohli správně myslet, musíme vědět, co správné myšlení je a jak se provádí.

Prvým předpokladem správného myšlení je proto znalost nauky o duchovní praxi, která vede k poznání Sebe a k vysvobození.

Znalost nauky získáváme jejím studiem, zejména knih, které ji popisují. Ne každá literatura je z tohoto pohledu skutečně přínosná. My vycházíme zejména z učení Ramany Mahárišiho a Ježíše. Poslední chápeme duchovně, vnitřně a nikoliv zevně.

Pouhá sama znalost nauky zdaleka nestačí. Je nutné ji hlavně uplatňovat na sebe a to po celý den ve všech činnostech jak zevních tak vnitřních.

Proto trvale a bez přerušení rozlišujeme, čemu věnujeme naši pozornost:

1) Vědomí – co pozorujeme.

2) Mysli – nač myslíme a co cítíme.

K tomu nám slouží právě správná znalost nauky.

Mysl ani pozornost vědomí nesmíme nechat bez vedení ani jediný okamžik, aby se jich nezmocnily síly nepřátelské našemu poznání a vysvobození, které se neustále snaží mařit naše úsilí.

Jinými slovy: střežíme pozornost vědomí i samu mysl, abychom dělali neustále átmavičáru a nikoliv lokavičáru. Proto všechny odstředivé sklony pozornosti vědomí i mysli odmítáme a neuchopujeme, ale vše dostředivé, směřující k Bohu přijímáme a rozvíjíme, ale ani v těchto případech se s výtvory mysli neztotožňujeme.

My nejsme mysl ani osvícená, ale mysl a její nástroje či výtvory jsou našimi prostředky k dosažení cíle stezky.

Odstředivé sklony, které pozornost vědomí a mysli se snaží v náš neprospěch ovládnout, nejen odmítáme, ale přímo rozpouštíme. Poslední vyplývá z požadavku očisty od sil zla a odstředivých, které nám vládnou a jsou zodpovědné za naše utrpení, nesvobodu a nevědomost o naší božské podstatě.

Proto se trvale udržujeme alespoň ve vědomí sebe si vědomého pozorovatele, který ví, že není ničím, co pozoruje a tak zpředmětňuje vše stvořené jako ne-já: celý svět, jeho bytosti, tělo i mysl. V tomto rozlišení na sebe – vědomí a věci a předměty, které si uvědomujeme, neboli pozorujeme, zacházíme v souladu s naukou. Sklony a síly odstředivé rozpouštíme tímto způsobem uvědomování ve vědomí.

Tento postup používáme zejména pro myšlenky. Pro nežádoucí city postupujeme obdobně, to jest, zpředmětníme je ve vědomí, které je od nich rozlišené a vedeme je páteří vzhůru nad hlavu, kde se mění ve světlo. Takto je možné pracovat i se sexuální silou a měnit její energii v duchovní světlo. To je jediný účinný způsob, jak sex duchovně využít. Pouhé jeho potlačování není řešením.

V obou případech energie rozpuštěných výtvorů mysli se vrací nám, do nás, ze kterých vzešla a tak nás posiluje.

Toto je v praxi způsob, jak plníme požadavek Ramany Mahárišiho: trvalé provádění átmavičáry a odstraňování lokavičáry. Tvoří jej:

1) Trvalé spočívání alespoň v sebe si vědomém pozorujícím vědomí, které se prožívá jako rozlišené a netotožné se vším, co pozoruje.

2) Trvalé posuzování, to jest rozlišování všeho, co se objevuje v naší mysli z hlediska nauky na spásné – nespásné. Poslední odmítáme a rozpouštíme, jak bylo popsáno.

Toto je stezka átmavičáry v kostce. Uspějeme na ní v té míře, v jaké ji provádíme a to trvale. V souladu s platnou zákonitostí, naším úsilím tak vytváříme příčiny, jejichž následky se projevují jako pokrok na stezce.

Ten nezávisí pouze na našem současném úsilí, ale i na tom, co tvoří oblast naší karmy, která se má naplnit v přítomném vtělení. Je-li v ní mnoho sil odstředivých, začátek je obtížný, ale možný. Navržená stezka je z pohledu naší karmy i účinný způsobem, jak měnit neduchovní a zlou karmu v příznivější a to tím víc, čím víc správně a bez přestání usilujeme.

Obracením pozornosti vědomí i mysli na Boha – vědomí Já jsem v nás, probouzíme a posilujeme jeho božskou moc nad námi v našem nitru a ta nám v našem úsilí pomáhá tím víc, čím víc jí své pozornosti věnujeme.