Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ramdas Swami: Myšlenky pro tento den 2

1. 1. 2000

Kniha Myšlenky pro tento den II představuje soubor duchovních aforismů, rad a výroků indického světce Swamiho Ramdase, určených k denní kontemplaci a duchovní praxi. Jedná se o pokračování první knihy stejného názvu a její obsah je prodchnut stejnou prostotou, oddaností a univerzální moudrostí, která byla pro Ramdase charakteristická. V duchu bhakti jógy, tedy stezky lásky a odevzdání, autor shrnuje své poznání Boha, člověka a světa, přičemž každá myšlenka má podobu živého poselství vycházejícího z přímé zkušenosti Božské přítomnosti.

Základním tónem celé knihy je naprostá odevzdanost Bohu a uznání, že lidský život má smysl pouze tehdy, je-li veden k Bohu a pro Boha. Ramdas znovu a znovu připomíná, že Bůh není vzdálený či oddělený, nýbrž sídlí ve všech srdcích, ve všech bytostech a ve všech jevech světa. Skutečný duchovní pokrok začíná tehdy, když člověk přestane hledat Boha vně a obrátí svou pozornost dovnitř, kde On věčně přebývá jako vědomí, láska a světlo.

Ramdas vyzývá čtenáře k probuzení z duchovní nevědomosti, kterou označuje za kořen všeho utrpení. Svět je podle něj pouze pomíjivou hrou Boží, divadlem, jež má vést k poznání věčnosti. Připoutanost ke světu, k tělu a k egu přináší bolest a zmatek, zatímco odevzdání se Boží vůli přináší klid, svobodu a blaženost. Člověk, který se zcela podrobí Bohu, přestává činit vlastní rozhodnutí – jeho vůle se stává vůlí Boží, a právě v tom spočívá pravá svoboda.

Ústředním nástrojem duchovní praxe je pro Ramdase opakování Božího jména – Ram Nam. V mnoha pasážích zdůrazňuje, že Boží jméno není pouhým symbolem, nýbrž samotným Bohem, nesmrtelnou silou, která čistí mysl, ničí nevědomost a přivádí člověka k přímému poznání. Opakování jména má být prováděno neustále, s láskou a oddaností, nikoli mechanicky, nýbrž s vědomím přítomnosti Boží. Postupně se pak hranice mezi opakujícím a opakovaným rozpouští – Jméno pohlcuje člověka a zůstává jen Bůh samotný.

Dalším klíčovým tématem je jednota všech bytostí a služba lidstvu. Ramdas učí, že milovat Boha znamená milovat všechny, protože Bůh je přítomen ve všech. Skutečná oddanost se projevuje ne v úniku ze světa, ale v nesobecké činnosti, v práci vykonávané bez očekávání výsledků a s vědomím, že každý čin je obětí Bohu. Láska, soucit a služba druhým jsou přirozeným projevem života, který poznal Boží přítomnost.

Ramdas neustále zdůrazňuje, že duchovní stezka nevyžaduje útěk z běžného života. Bůh je všudypřítomný – v rodině, práci i v každodenních situacích. Opravdové odříkání není v opuštění světa, ale v opuštění ega, pýchy a pocitu vlastnictví. Člověk má žít prostě, činně a radostně, zasvěcen službě Bohu, protože „život bez myšlenky na Boha nemá cenu“.

V jeho učení zaujímá významné místo také postava Mistra (Guru). Guru je pro Ramdase vtělením Boha, jehož milost a vedení probouzejí v žákovi vědomí Božství. Nicméně lpění na osobě Mistra je třeba nakonec překonat – pravý vztah spočívá v duchovní jednotě, nikoli v osobní připoutanosti.

Celou knihou prostupuje důraz na víru, úsilí a vytrvalost. Víra bez praxe je prázdná, stejně jako praxe bez víry je bez účinku. Milost je všudypřítomná, avšak člověk si ji musí uvědomit skrze vytrvalé pamatování na Boha, skrze meditaci, sebekontrolu a oddanou službu. Skutečný mír nelze najít ve vnějších podmínkách, ale pouze v nitru, kde vládne ticho Ducha.

Závěrem Ramdas shrnuje, že cílem života je sebeodevzdání a poznání jednoty s Bohem. Láska, mír a blaženost nejsou odměnou za úsilí, ale přirozeným stavem, když se ego rozpustí v Boží přítomnosti. Život má být veden jako modlitba, každá činnost jako uctívání, každé slovo jako Jméno Boží. Kdo žije v tomto vědomí, stává se světlem pro druhé, neboť – jak říká Ramdas – „vše je On, vše je Bůh a mimo Něho nic není.“

 


e-shop