Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rozhovory s Ramanou Mahárišim, díl 1-3

29. 4. 1998

kn_rozhovory_rm.jpgZáznam rozhovorů, které vedli s mudrcem význační spisovatelé a filosofové jako např. Paul Brunton, Jógananda, Evans Wentz, prof. S. Radhakrishnan, pozdější indický prezident, i prostí tazatelé.

Tématem rozhovorů je vnitřní duchovní život a jeho problémy v celé své šíři. Maháriši zejména zdůrazňuje nutnost poznání sama sebe a objasňuje jak se dosahuje.

Dílo dosáhlo více než 10 vydání a je vysoce užitečnou příručkou pro všechny žáky jógy, mystiky i dalších zaměření.

Některé části, například o hadí síle, druzích samádhi, o tom, jak přichází realizace, jsou zcela ojedinělé. Svým významem lze "Rozhovory" srovnat s Biblí. Na rozdíl od ní však hovoří prostě a srozumitelně.


Ukázka z knihy


Tazatel: Jaký je rozdíl mezi meditací a zkoumáním sama sebe?

Maháriši: Meditace je možná pouze při podržení ega. Je v ní ego a předmět, na který se soustřeďuje, což je nepřímá metoda. Já je však pouze jedno. Hledáme-li ego, to jest jeho zdroj, tak zmizí. To, co zůstane, je Já, což je přímá metoda.

Tazatel: Co mám tedy dělat?

Maháriši: Držte se Já.

Tazatel: Jak?

Maháriši: I nyní jste Já. Zaměňujete však toto vědomí neboli ego s absolutním vědomím. Toto nesprávné ztotožnění je způsobeno nevědomostí, která se objevuje společně s egem. Jediné, co máme učinit, je zabít ego. Uskutečnění Já je zde vždy. Není třeba se o ně pokoušet, neboť není něčím zevním ani novým. Existuje vždy a všude a také zde a nyní.

...

Pan N. Subba Rao se otázal: „Višištádvaitisté říkají, že uvědomění Já (átma sákšátkára) předchází realizaci Boha (paramátma sákšátkára). Obtíž se zdá být značná.

Maháriši: Co je átma sákšátkára? Jsou dvě átman, aby si jedno mohlo uvědomit druhé? Neexistují dvě já. Dosáhněte nejprve uvědomění sebe a pak posuďte, co následuje.

Tazatel: Bhagavad gíta říká, že existuje Bůh, jehož tělo tvoří všechny duše.

Maháriši: Všichni se shodují na nutnosti rozpuštění ega. Snažme se dosáhnot toho, v čem se všichni shodují. Různost jedinců (náná džívatva) zmiňují někteří advaitisté také. To vše je z hlediska našeho duchovního povznesení bezvýznamné. Nejprve si uvědomte své Já a pak zkoumejte, co leží dále.

 


e-shop