Jdi na obsah Jdi na menu
 


Modra 04/2010 - promluvy JV 2

25. 4. 2010

Jiří Vacek

25. 4. 2010

Modlitba a poslech CD

Tak začneme prosbou ke svému vnitřnímu božství o posilu. Teď si pustíme cédéčko s meditační řadou na pozorovatele a už budeme v pozorovateli. Nebudeme jenom poslouchat, ale budeme rovnou všechno i provádět a zkoušet.

V celém semináři pak budeme podle této řady postupovat, to znamená, že každý den se budeme snažit zvládnout jeden stupeň pozorujícího vědomí. Pozorovatele světa, těla a tak dále.

Poslech cédéčka s meditační řadou na pozorovatele.

Uděláme si krátkou, desetiminutovou přestávku a začneme za deset minut půl.

* * *

O pozorovateli, egu a pokoře

Znovu se obrátíme do nitra o pomoc a podporu. Pokora, která se vyjadřuje tím, že  nespoléháme na sebe, ale na Boha, je nesmírně důležitou vlastností na stezce. Pojímat stezku jako nějaké zušlechťování nebo produchovňování ega, je naprosto zcestné. Ego musíme rozpouštět a nikoliv posilovat a nafukovat duchem.

Vědomý pozorovatel je nesmírně důležitý stupeň na stezce. Musíme ho neustále prohlubovat, zesilovat, ale není konečným cílem. Konečným cílem je poznat podstatu pozorovatele, což je ryzí vědomí Já Jsem, sebe si vědomá absolutní existence, ničím nepodmíněná, která existuje, i když nic nepozoruje.

Abychom si dobře rozuměli – nejsou dvě různé od sebe oddělené věci – pozorovatel a naše pravé Já, je to jedno jediné vědomí v různých stavech s různě namířenou pozorností. Pozorovatel je sebe si vědomé vědomí, které pozoruje, uvědomuje si projev v té jeho části, kam směřuje jeho pozornost, kdežto Já je absolutní ničím se nezabývající a samo sebou existující vědomí.

Pozorovatel je v tomto smyslu absolutní vědomí, které něčemu věnuje pozornost, aniž by se s tím ztotožňovalo. Právě pomocí pozornosti a základu pozorovatele, jímž je vědomí, přecházíme pak ze stupně pozorovatele do plného osvícení ve vědomí Já Jsem. O tom je závěrečná část cédéčka číslo šest.

Znovu opakuji, že cédéčko číslo 6 obsahuje tresť naší meditační praxe. To je praxe, kterou provádíme, oč se snažíme na prvém místě.  Ostatní praxe jsou pomocné.

Pokračuje – Meditace na uvědomění sebe z cédečka číslo šest.

* * *

Teď nás čeká večeře. Po večeři, jak už jsme říkali, budeme na našem apartmá, prodávat knížky, cédéčka, fotografie, dévédéčka, tak se přijďte podívat, protože studium duchovní nauky je součást stezky. Minimum potřebných znalostí pro stezku najdete v Základech jógy a mystiky. To co zde praktikujeme je v Královské józe a v Učebnici átmavičáry. Bez těchto znalostí,  budete jenom na stezce tápat a nic jiného. Nebudete vědět co děláte a proč to děláte, jaký to má smysl, kam směřujete. Přehled celé stezky naleznete ve stejnojmenné knize Přehled stezky. Nejvyšší stupně stezky pak máte v knihách jako je O jednotě a zlu a dalších. Jsou to všechno knihy ryze praktické, žádné plané filosofování.  Jsou to opravdu velké pomůcky na stezce. Platit můžete v eurech nebo v korunách. Pro nás je lepší, když platíte v korunách, protože eura musíme měnit a z každé částky nám banka pak automaticky strhává z procenta za směnu. A také myslím, že mnozí nevíte, že jsou dva různé kursy. Banka přijímá eura, tedy v našem případě za nižší cenu a prodává je za vyšší cenu. To je jenom pro vaši informaci, abyste se nedivili, že jsou dva různé kursy. S,třed co se někdy uvádí,  se v praxi nepoužívá. Přijďte hned po večeři, abychom mohli skončit před začátkem meditace. Jak jste slyšeli, bude se i rozdávat prašad, takže mohou přijít i děti na začátek, pak bych prosil, aby odešly, protože by tu byl velký hluk na meditaci, kdyby zůstaly.

Prašad, jestli nevíte, je pomoc na stezce. Dělá se tím, že soustředíme na nějaké pečivo, soustředíme v něm vědomí Já Jsem a jeho sílu a ta pak, když ji máte při sobě nebo sníte, vás posiluje. Je to velmi účinné. Mnoho přátel mi také říká, že jim to dokonce pomáhá, když jsou nemocní. Samozřejmě, že nejvíc prašad pomáhá duchovně. Neberte to jenom jako nějaké symbolické rozdání sušenek, to by bylo velmi špatně. V podstatě je to ten samý obřad, jako když kněz proměňuje při pravoslavné nebo katolické mši. Tam opravdu dochází k proměně, samozřejmě k duchovní proměně, k vytvoření duchovního světla.

Takže přijďte na ty knížky.