Jdi na obsah Jdi na menu
 


Co dál, když si uvědomíme „nejsem tělem"

21. 10. 2016

Jiří Vacek

Když si uvědomíme „nejsem tělem“, což není myšlenka, ale pravda, zkušenost přímo uvědomovaná vědomím, kterým si tělo uvědomujeme, musíme pokročit v poznávání Sebe dále.

Rozlišení se od těla je dobré, protože rozpouští tělesnou část ega. Současně nám dává možnost uvědomit si i Já, vědomí Já jsem, které není tělem, ale uvědomuje si tělo jako ne-já, od Sebe různý předmět.

Ve stavu, kdy přímo prožíváme rozdíl tělo a jeho pozorovatel, zažíváme, uvědomujeme si tělo i rozdíl mezi námi, vědomím a tělem. Tím, kdo si uvědomuje „nejsem tělem“ a pozoruje tělo jako předmět, kterým není, jsme my sami, vědomí, které si toto vše uvědomuje. Toto vše pozorující vědomí jsme my, naše pravé Já. Je zde, jsme jím stále a ono je To, co si uvědomuje tělo i to, že pozorovaným tělem není.

Nemusíme nic – své Já – proto v tomto stavu netotožnosti s tělem hledat, protože jsme jím a jím si i uvědomujeme „nejsem tělo“. Vše, co je v tomto stavu nutné udělat, je obrátit naši pozornost na vědomí, které je právě teď a zde, kterým jsme my sami a kterým si uvědomujeme „nejsem tělo“.

Toto je velmi snadný způsob, jak si uvědomit své pravé Já, vědomí Já jsem.

K uvědomění Já směřujeme kroky, které využívají pozornost vědomí, kterým jsme, k uvědomění toho, co nejsme i co jsme.

Prvý krok: zaměříme pozornost vědomí na tělo a uvědomujeme si: zde je tělo, které si uvědomuji, ale Já nejsem toto tělo, ale vědomí, které si je uvědomuje. Podstatné je dosažení přímé netotožnosti s tělem vědomím, kterým jsme.

Druhý krok: zaměříme pozornost na samo vědomí, kterým jsme a které si uvědomuje „nejsem tělo“. Naše pravé Já je právě to vědomí, které si uvědomuje „nejsem tělo“ a prožívá rozdíl pozorování tělo – jeho pozorovatel.

Pozorování těla s vědomím „nejsem tělo“ vede k uvědomění vědomí, které si tělo uvědomuje i to, že jím není, ale je jeho pozorovatel, od těla různý.

Právě na toto poznání pozorujícího vědomí, kterým jsme my sami, se soustřeďujeme a tím je i poznáváme.

Výhodou tohoto postupu je, že pracujeme s tím, co je právě teď a zde a co dobře známe a stále používáme. Nehledáme nic nepřítomného, ale pracujeme s tím, co je stále a právě teď a zde a co jsme my sami a co prožíváme.

Vše potřebné je soustředit se na vědomí, které si uvědomuje „nejsem tělo“. Jelikož nejsme tělo, nemůžeme být ničím jiným než vědomím, které ví: nejsem tělem, ale vědomím, které si tělo uvědomuje.

A to je naše pravé Já, které není naším tělem, ale jeho pozorovatelem.

V podstatě druhý krok se dociluje změnou zaměření pozornosti vědomí, kterým jsme. Místo soustředění na prožitek netotožnosti s tělem se soustřeďujeme na samo vědomí, které si „nejsem tělem“ uvědomuje.

I zde platí základní poučka moci pozornosti vědomí: kam ji namíříme, to oživujeme a posilujeme. Vědomí Já jsem v nás oživujeme s posilujeme tím, že mu věnujeme jeho vlastní pozornost.