Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nesprávné názory mistrů

1. 1. 2022

Jiří Vacek

Podle mého názoru mistrem je ten, kdo v sobě objevil vědomí Já jsem a dosáhl umění v něm spočívat ze své vůle. Když je ztratí, což je časté, umí si vědomí Já jsem ze své vůle a rozhodnutí opět uvědomit.

To je základní stupeň mistrovství. Buď je, nebo není. Nespočívá v ničem jiném, než právě v umění uvědomovat si své pravé Já.

Na druhé straně uvědomění Já není konec stezky. Poznání Já není totéž, co vysvobození. Nepřináší ani samo o sobě znalost nauky tím méně neomylnost a to ani v záležitostech ducha.

Proto i mistr, ač je mistrem, může učit nesprávně a proto, pokud jeho nesprávné názory žáci přijmou, může jim dokonce škodit, což se i v některých případech děje.

Mezi nejhorší a nejčastější nesprávné názory a chování mistrů patří toto:

- není oč usilovat, úsilí je zbytečné

- snaha navodit žákům uvědomění Já pouhým přesvědčováním

- studium duchovní literatury je zbytečné buď vůbec, nebo alespoň po uvědomění Já

- pravidelná klidová meditace je zbytečná

- nemeditují společně s žáky, ale neustále je od meditace odvádějí mluvením a povzbuzováním, aby žáci neustále jen kladli otázky.

Pravda je, že jedinou opravdovou a účinnou pomoc mistr poskytuje tím, že vyzařuje do svého okolí sílu vědomí Já jsem. Ti, kteří jsou dostatečně čistí a meditují v přítomnosti mistra, mohou dříve či později získat totéž co on: stupeň mistra neboli umění spočívat ve vědomí Já jsem ze své vůle. Nahodilé a dočasné, na naší vůli nezávislé zkušenosti Já mistrovstvím nejsou, i kdyby byly sebevelkolepější.

Platí to, co bezpečně sami umíme a nic jiného.

Co dělat, když mistr učí nesprávně? Pokud je opravdu mistrem, nedbat jeho rad a pokud můžeme, co nejvíc a co nejdéle v jeho přítomnosti meditovat. Přít se s ním o jeho názory nemá smysl a nikam to nevede. Jen se tím víří mysl obou a přestává se meditovat nebo bdít v Já.

K poznání Já, jak neustále zdůrazňuje Ramana Maháriši, vede výhradně átmavičára. Věnujme se jí proto ze všech sil ať sami nebo ve skupině a zejména ve společnosti mistra. Vše ostatní je vedlejší a nepodstatné. I mistr s nesprávnými názory nám může pomoci k uvědomění Já, když budeme postupovat, jak bylo uvedeno. Jeho opuštěním bychom si jen vážně ublížili.

Některé nesprávné názory byly uvedeny. Pokud jsme v některých otázkách duchovní praxe nejistí, pak hledejme poučení u mistrů, jako je Ježíš, Buddha, Ramakrišna, Šankara, mistr Eckhart, Böhme, Ramana Maháriši a další. Hledejme je samozřejmě podle Ducha a nikoliv podle litery. Upřímná a opakovaná prosba o pomoc a radu k Duchu svatému bude také vždy vyslyšena.